‘Het familiegevoel zal ik altijd blijven koesteren’

Nieuwe impulsen, mooie uitdagingen en een veranderende markt. Deze onderwerpen vormen voor directeur Nicole Kant in een notendop de belangrijkste redenen om Parketgroothandel de Eik te verkopen aan W. & L. Jordan (bekend van het merk Joka).

Nicole Kant en Jörg Jordan (CEO W.& L. Jordan) ondertekenen het contract.
Joka Nederland heeft onlangs een nieuwe vestiging geopend in Vlijmen.
Parketgroothandel de Eik is er voor iedereen die op een professionele manier hout bewerkt.

‘Klanten en leveranciers reageerden in eerste instantie verbaasd op de verkoop van ons bedrijf,’ begint Nicole Kant haar verhaal. ‘Parketgroothandel de Eik is immers een familiebedrijf, dat in de jaren dertig van de vorige eeuw werd opgericht door mijn overgrootvader Henk.’

Henk Kant is begonnen met het maken van eiken meubels en buitenspeelgoed, in de jaren negentig maakt zijn zoon Jan Kant de overstap naar parket. Nicole nam het bedrijf 18,5 jaar geleden over van haar vader. ‘Het familiegevoel binnen de Eik ben ik altijd blijven koesteren,’ vervolgt ze. ‘Dat zal door de overname ook niet veranderen. Het verschil is dat ik nu voor het eerst in mijn leven voor een baas ga werken en ons assortiment gaandeweg wordt uitgebreid met de producten van Joka.’

Goede match

De afgelopen twee jaar werd Nicole zo vaak gepolst door bedrijven, dat de gedachte aan een overname steeds concreter werd. ‘Helemaal toen ik merkte dat er een goede match bleek te zijn met Joka en mezelf. Joka is tevens een familiebedrijf en dat voelde ik meteen toen ik in Duitsland een bezoek aflegde. Er werken zulke fijne mensen, van het kantoor tot de productie, en de verbondenheid is zo groot. Als je die sfeer als grote onderneming weet te creëren, dan doe je iets goed. De juiste klik was voor mij de reden om met Joka in zee te gaan.’

Veranderende markt

Behalve de nieuwe uitdaging is ook de veranderde markt voor Nicole een reden om haar bedrijf te verkopen. Ze merkt dat het steeds lastiger wordt om aan parket te komen en een goede voorraad aan te houden. ‘De aanbiedende partijen worden steeds groter en stellen steeds hogere eisen. Hierdoor moet je als groothandel eigenlijk ook gaan groeien en meer investeren in een online omgeving. Maar dat is nooit mijn ambitie geweest. Ik vind het leuk om de zaak klein te houden, kennis over te dragen en relaties op te bouwen. Daar kom ik echter steeds minder aan toe. In de nieuwe constructie kan ik binnen een grotere organisatie nog steeds datgene blijven doen waaruit ik voldoening haal. Daar kijk ik enorm naar uit.’

Tekst: Ralf Pijnenburg

Het volledig interview is te lezen in Parketblad nr7.