Bebo Parket speelt in op discussie Zwarte Piet

Bebo Parket speelt in op discussie Zwarte Piet VRIEZENVEEN - Volgens een op 11 september 2014 om 14.05 uur gepubliceerd bericht op de website van RTV Oost gebruikt Bebo Parket de in Nederland lopende discussie over Zwarte Piet voor zijn reclamecampagnes. De parketwinkelier en –groothandel uit Vriezenveen heeft hiervoor ook de Facebook-pagina Piet Moet Blijven gelanceerd. Op donderdag 11 september plaatste Bebo Parket in het regionale dagblad Twentsche Courant Tubantia een advertentie waarin staat: “Zwarte Piet prijzen bij Bebo Parket!”. In deze advertentie staat een foto van een Afrikaanse vrouw in Sinterklaas-pak. Op de achtergrond staan vloerdelen met daarop de labels ‘Zwart’ en ‘Abdy’. Bebo Parket plaatste al eerder een advertentie waarin dit bedrijf verwees naar de discussie over Zwarte Piet, die al enkele jaren gaande is in Nederland. Winnaar Frans Bolier, die samen met Johan van de Beek eigenaar van Bebo Parket is, laat weten dat er niets discriminerends is aan zijn campagnes: “Sinterklaas en Zwarte Piet geven alles weg en wij geven nu alles weg voor dumpprijzen.” De parketwinkelier en –groothandel begon zijn actie toen vorig jaar de discussie over Zwarte Piet weer oplaaide. In de eerste advertentie werd een gratis vloer weggegeven aan de eerste persoon die als Zwarte Piet in de winkel een vloer zou kopen. Niet een Zwarte Piet, maar een donkere man uit Rotterdam won de prijs. RTV Oost meldt in zijn bericht dat toen Bebo Parket hiervoor een advertentie met de winnaar wilde plaatsen in Twentsche Courant Tubantia, deze krant dit eerst weigerde omdat de advertentie discriminerend zou kunnen overkomen. Toen de winnaar zelf toestemming gaf, werd de advertentie alsnog geplaatst.   Landelijke campagne “Wij zijn vandaag gestart met een landelijke Zwarte Piet-campagne. Daarbij beginnen wij hier in de regio met advertenties in regionale dagbladen als Twentsche Courant Tubantia, De Gelderlander en De Stentor en in weekbladen zoals De Koerier en De Toren. Komende tijd rollen wij deze campagne uit over heel Nederland”, laat Bolier weten. “De donkere vrouw die wij hiervoor op de foto hebben gezet, is een vriendin van ons uit Gambia, die in Nederland was. Zij vond het prima model te zijn voor onze campagne ‘De knecht is nu de baas’. Ik vind die hele discussie over Zwarte Piet onzin en wij willen met onze campagne mensen prikkelen. Let wel: ik keur alle vormen van discriminatie ten zeerste af en wil niemand belachelijk maken.”    

Pearl Paint Group