Schoonheidskuur voor de parkethuid

Schoonheidskuur voor de parkethuid


BAD HONNEF - De vdp, de Duitse vereniging van parketproducenten, attendeert de parketconsument graag op het belang van onderhoud nu de zomermaanden er aan komen. Bij gebrek aan een vergelijkbaar instituut in ons land neem ik het graag over...

Na de koude wintermaanden (althans in Duitsland, zo vermoed ik...) waarin de parketvloeren intensief belopen zijn is het nu tijd om de parkethuid een schoonheidskuur te geven. "Met een nieuwe lak- of olielaag ziet de vloer er weer als nieuw uit", zo glundert vdp voorzitter Michael Schmid.

Ok minder ingrijpend onderhoud moet met aandacht worden uitgevoerd om de levensduur van de vloer te verlengen, zo weet men ook in Duitsland. Stofzuigen en regelmatig licht vochtig moppen voorkomen ook beschadigingen. Een klein steentje op de vloer kan al als schuurpapier werken, zo waarschuwt de vdp. Gaat er opnieuw gelakt worden dan worden "tienden van millimeters" van de vloer geschuurd, maar de nieuwe laklaag beschermt wel weer langere tijd extra goed tegen slijtage en vocht. "Daarom kan parket tegenwoordig ook in badkamers of keukens worden gelegd", aldus Schmid op geruststellende toon.  Dat aflakken dient een vakman te doen (of vrouw, natuurlijk) en dan bij voorkeur met een lak op waterbasis met weinig of geen oplosmiddel...Vergeet niet dat deze tekst bedoeld is voor een (Duitse) parketconsument die verder nooit stilstaat bij zijn vloer.

 

Wie een geoliede vloer heeft kan deze zelf plaatselijk bijwerken. "Denk hierbij aan slijtplekken bij de deur of rondom de bureaustoel zonder dat de hele vloer opnieuw afgewerkt hoeft te worden." Schmid legt uit dat het voordeel van oliën is dat de vloer kan blijven ademen (het opnemen en afgeven van luchtvochtigheid), maar dat een geoliede vloer wel 2 of drie keer per jaar met onderhoudsolie moet worden behandeld. "Uw parketprofessional weet precies welke olie daarvoor het meest geschikt is", zo verzekert hij de lezer.

Ik bedoel maar, wie gaat dit op geruststellende en vakkundige wijze jaarlijks aan de Nederlandse consument vertellen? Hier zijn we alleen maar bang dat wanneer we de klant vertellen dat hij eigenlijk twee, drie keer per jaar moet oliën dat hij zegt: laat maar zitten, die geoliede vloer. Hier vrezen we voor het oordeel van de klant wanneer je hem vertelt dat plaatselijk repareren bij een lak vrij lastig gaat worden en dat er geschuurd moet gaan worden. Maar nogmaals, wie is de Michael Schmid van Nederland? Misschien een idee voor een talentenwedstrijd op TV...

Schmid, tot slot: "Met het juiste onderhoud gaat iedere parketvloer echt jarenlang mee." Ik geloof dat ik al een kandidaat voor een rood-wit-blauwe Schmid op het oog heb: nieuwslezer Rob Trip...