Betere service dankzij nieuwe betaalmethoden

22-11-2017
Betere service dankzij nieuwe betaalmethoden

Betere service dankzij nieuwe betaalmethoden


Mobiel afrekenen via een scanbare QR-code of de contactloze NFC-chip in een telefoon wordt steeds normaler. Door nieuwe technologie en regelgeving verschijnen de komende jaren nóg meer nieuwe betaalmethoden. Wat betekent dit voor u als retailer?



Over een paar jaar zal het afrekenen heel anders verlopen dan nu en van klant tot klant verschillen. De één betaalt bij de kassa via een mobiele app, de ander loopt naar buiten zonder een betaalhandeling te verrichten. Het proces van herkennen en betalen wordt als het ware in tweeën geknipt. Bij veel klanten gaat straks de mobiele telefoon een belangrijke rol spelen. Aan de hand van de telefoon ‘ziet’ u bij binnenkomst (on- en offline) en aan de kassa wie u in de winkel hebt en hoe deze klant het liefst betaalt. Uit een ‘mandje’ van betaalopties wordt dan automatisch een passende gekozen.

De nieuwe betaalmiddelen zullen dus zowel online als in de winkel bruikbaar zijn en daarmee aansluiten bij de trend van omnichannel retail. Dit heeft als voordeel dat boekhouding en productvoorraad bijvoorbeeld één worden. Waarschijnlijk komen er partijen die al die betaalopties bundelen en in één keer integreren met de kassasystemen. Zo hoeft u niet met iedere individuele aanbieder een contract te sluiten. Idealiter helpen betaalbedrijven u ook aan een klantprofiel met voorkeuren en andere data. Het betalen als aparte handeling verdwijnt uiteindelijk grotendeels en daarvoor in de plaats komt het persoonlijk kennen van de klant. En die kennis kunt u weer inzetten voor een betere service.