CBW-MITEX: 'BTW-verhoging klap in gezicht'

04-05-2012
CBW-MITEX: 'BTW-verhoging klap in gezicht'

CBW-MITEX: 'BTW-verhoging klap in gezicht'


ZEIST – De woonbranche heeft een moeizaam eerste kwartaal achter de rug. De branche werd de dupe van de onzekere consument die beperkt investeert in duurzame goederen. Dat de woningmarkt niet in beweging komt, trekt een dubbele wissel op de omzetontwikkeling in de branche. Die loopt ruim 8 procent achter op het eerste kwartaal van 2011, blijkt uit de woonwinkelmonitor van CBW-MITEX.

“Alles moet erop zijn gericht de bestedingen te stimuleren. Dat heeft de woonbranche nodig. De aangekondigde BTW-verhoging heeft vooral een averechts effect en is een klap in het gezicht van de ondernemers. De consument zal zo verder verkrampen in zijn uitgavenpatroon”, stelt een boze CBW-MITEX voorzitter Jan Meerman. Deze branchevereniging (www.cbwmitex.nl) vertegenwoordigt 17.000 woon- en modewinkels in Nederland.

 

Doodsteek

Meerman zegt alles in stelling te zullen brengen om de verhoging per 1 oktober van tafel te krijgen. “Dat de overheidsuitgaven in balans moeten komen, is helder. Maar om daarvoor de BTW per 1 oktober te verhogen is grote onzin. Dat heeft niets met de staatsbegroting van 2013 te maken. Het mag niet zo zijn dat nu nog meer ondernemers onder de armoedegrens terecht komen. Dit besluit is een harde trap de verkeerde kant op!”

De aangekondigde BTW-verhoging maakt dat alle voorraden meteen 2 procent minder waard zijn. Meerman: “En dat betaalt een ondernemer natuurlijk zelf, want niemand verhoogt midden in het verkoopseizoen de eindprijzen. Die zouden dan voor de consument volslagen onlogisch worden. Dit belachelijke BTW-plan is de doodsteek voor ondernemers die op het randje van hun mogelijkheden nog ondernemen en moet van tafel. De lobbymachine draait volop.”