“Consument te vaak teleurgesteld”

07-10-2015
“Consument te vaak teleurgesteld”

“Consument te vaak teleurgesteld”

ZEIST - Maar liefst driekwart van de Nederlanders van 18 t/m 65 jaar doet minimaal één keer per jaar een nieuwe investering in het interieur. Toch valt de weg naar of de afwikkeling van een aankoop vaak tegen. Deze driekwart van de Nederlandse consumenten is over het algemeen goed geïnformeerd als het gaat om de verschillende prijzen van producten in woonwinkels, zo blijkt uit onderzoek. Wat zij echter onderschatten, zijn de risico’s op het gebied van aanbetalingen, annuleringen, levertijden, leveringen, vervoer en bijvoorbeeld garanties.

Onafhankelijk onderzoek, uitgevoerd door Kien in opdracht van CBW-erkend, toont aan dat bijna vier op de tien consumenten bij de aanschaf voor het interieur wel eens een product ontvingen dat niet voldeed aan de verwachtingen. Bijvoorbeeld vanwege de tegenvallende afwerking, beschadiging of onveiligheid. De teleurstelling heeft er vooral mee te maken dat het gaat om duurzame artikelen met een hoge aanschafprijs, waarbij waarde wordt gehecht aan het advies van de verkoper. Ook deed één op de tien consumenten ooit een aanbetaling voor een interieurproduct bij een winkel die voor levering failliet is gegaan. Eenderde van deze groep is meer dan 500 euro kwijtgeraakt met zo’n situatie. Verder is ruim een derde van de onderzochte doelgroep bij de aanschaf van een interieurproduct weleens in conflict geraakt met de verkopende partij. Voor twee op de tien is het conflict opgelost, maar niet naar tevredenheid. Een op de tien zegt dat het conflict nooit is opgelost. Ten slotte blijkt uit het onderzoek dat ruim vijf op de tien langer dan gepland moest wachten op de levering.

Al die teleurstelling kan voorkomen worden, zegt de opdrachtgever van het onderzoeken, CBW-erkend. “Dergelijke problemen zijn te ondervangen, door een aankoop te doen bij een CBW-erkende woonwinkel (meubels, keukens, vloeren, badkamers, gordijnen, zonwering, en dergelijke)”, is te lezen in het persbericht. De garantieregeling wordt alleen verleend aan winkels die zijn aangesloten bij INretail, de grootste branchevereniging voor retail non-food.