Cyberveiligheid retail moet omhoog

13-10-2021
De urgentie wordt te vaak nog niet gevoeld, terwijl de sector steeds verder digitaliseert en
De urgentie wordt te vaak nog niet gevoeld, terwijl de sector steeds verder digitaliseert en

Brancheorganisatie INretail roept aangesloten ondernemers op te investeren in cyberveiligheid. De impact van cybercriminaliteit is groot en de veiligheid kan nog verder omhoog.

De urgentie wordt te vaak nog niet gevoeld, terwijl de sector steeds verder digitaliseert en
De urgentie wordt te vaak nog niet gevoeld, terwijl de sector steeds verder digitaliseert en

De urgentie wordt te vaak nog niet gevoeld, terwijl de sector steeds verder digitaliseert en het aantal webshops sinds de corona uitbraak fors steeg. Koninklijke INretail inventariseerde onder aangesloten winkels de status van de cyberveiligheid. Ruim 70% van de aangesloten ondernemers heeft wel eens te maken gehad met online criminaliteit blijkt uit het representatieve onderzoek.

Van de ondernemers uit het onderzoek heeft twee derde een of meerdere malen phishing berichten ontvangen, tien procent heeft ervaring met gijzelsoftware en acht procent is geconfronteerd met malware dat systemen verstoort en probeert data te verzamelen. Ondernemers melden verder onder meer  misbruik van bedrijfsmailadressen , Ddos aanvallen en online identiteitsfraude. 

Basismaatregelen heeft de meerderheid van de ondernemers genomen, zoals installatie van anti virussoftware, regelmatig updaten van software en werken met een veilige internetverbinding. Het maken van essentiële back ups, werken met twee stap verificatie en waar mogelijk tools gebruiken om gevoelige gegevens versleuteld te delen, verdient nog aandacht.