De Europese parketmarkt toonde veerkracht in 2022

20-06-2023
Productie
Productie

Terwijl eerder dit jaar een aanzienlijke daling van het parketverbruik werd verwacht voor 2022 als geheel, laten de geconsolideerde cijfers een gematigde daling zien met 2,8% en het op een na hoogste consumptieniveau van de afgelopen 10 jaar.

Productie
Productie

Consumptie
Consumptie

Na een booming jaar in 2021 (+8,0%), daalde de Europese consumptie van parket in 2022 met bijna 3%, vooral tijdens het tweede deel van het jaar. De meeste landen melden een daling van de consumptie, maar niet de belangrijkste Europese markt – Duitsland – die in 2022 nog steeds vooruitgang boekte. Met duizelingwekkende energierekeningen en inflatie was het consumentenvertrouwen erg laag, wat betekende dat er minder uitgaven waren die gericht waren op essentiële behoeften. Als consumenten nog steeds in gebouwen investeerden, was het meer voor isolatie dan voor interieurontwerp. Bovendien begonnen de renovatiewerken tijdens de covid tot een einde te komen.

De productie in  FEP-gebied daalde in 2022 met 4,69% en daalde tot 78 miljoen vierkante meter. De Europese productie buiten FEP-landen bedraagt naar schatting 14,3 miljoen vierkante meter – 7,3 miljoen vierkante meter geproduceerd in EU-landen en 7,0 miljoen vierkante meter in Europese niet-EU-landen.

Parketproductie daalde met bijna 5%

Rekening houdend met de totale productie in Europa (FEP-landen + niet-FEP-landen in Europa) impliceert dat de productie in 2022 met bijna 5% daalde tot 92 miljoen m².

In termen van consumptie per land consolideert Duitsland zijn eerste positie met 22,40%. Italië met 11,27% en Frankrijk met 9,20% liggen voor op Zweden (9,08%). Zwitserland (7,50%) neemt de vijfde positie in van Oostenrijk (6,89%), gevolgd door de Noordse cluster (6,76%) en Spanje (6,01%).