De plank misslaan met pvc

13-10-2020
De plank misslaan met pvc

De alom bekende en populaire pvc-vloer is niets meer dan ‘fast fashion’. Dat concludeert het Amerikaanse designbureau Olympic Construction Services in een onlangs verschenen blog. Enkele reacties uit de hout- en parketwereld.
De plank misslaan met pvc
Hans Kamerbeek, Parket Alliance:
“Wij zien in deze blog een keiharde bevestiging van onze standpunten over de pvc-vloer versus de houten vloer. De houten vloer onderscheidt zich door een minimale milieubelasting tijdens het productieproces, kent een zeer lange levensduur, is vrijwel altijd weer te recyclen en is een duurzame opslagplaats voor CO2. De pvc-vloer is in al deze opzichten de tegenhanger van de houten vloer. Alle nadelen worden nog eens uitvergroot door de lage prijs die een aanmoediging is voor kortstondig gebruik en het in hoog tempo vergroten van de afvalberg.”

Edwin Cools, directeur Albers Parket:
“De consument wenst uiteindelijk het liefst een houten vloer in zijn huis. Dat is ook de reden dat pvc- en laminaatvloeren voornamelijk een houtprint proberen na te bootsen. Het zal echter altijd imitatie blijven. De voordelen die een houten vloer heeft ten opzichte van pvc of andere imitatievloeren zijn legio. Zo is hout een zeer milieuvriendelijk product, het slaat CO2 op en houdt dit vast als de bomen geoogst worden. Wij zijn wereldwijd bezig om minder milieubelastend te produceren en te consumeren, een pvc-vloer in je woning past dan niet in deze setting.”
Bart Oerlemans, eigenaar Bart Beugt:
“Een pvc-vloer is mooi en handig, maar niet te upgraden. Daarom ben ik ook principieel tegenstander van pvc-vloeren. Een tijd geleden heb ik geïnvesteerd in een speciale showroom met kunststof vloeren. Deze verkocht ik dus naast houten vloeren. Dit was, op zijn zachtst gezegd, geen succes. Omdat ik hout een veel beter product vind, raadde ik klanten ook steevast aan om hiervoor te kiezen. Met als gevolg dat ik in een paar jaar tijd slechts drie of vier van die pvc-vloeren heb verkocht.”

Nicole Kant, directeur Parketgroothandel De Eik:
“Dankzij woonprogramma’s, tijdschriften, Instagram en een ijzersterke marketing is er een grote groep consumenten die actief op zoek gaat naar pvc. Deze marketingprofessionals presenteren de pvc-vloer ten onrechte als de perfecte vloer voor het moderne huishouden. Mensen worden verleid om pvc-vloeren te kopen, zonder dat ze op de hoogte zijn van de bijzonder schadelijke gevolgen voor mens en milieu. Dat vind ik een kwalijke zaak. Sterker nog, het is eigenlijk gewoon misleiding. Consumenten zouden dus beter voorgelicht moeten worden over de risico’s van pvc.”
Esther van Geloven, directeur Schouten Parket:
“Pvc-vloeren zijn momenteel enorm populair, maar consumenten hebben geen idee wat ze in huis halen. Daarom vind ik ook dat wij als winkeliers de plicht hebben om bezoekers te informeren over wat pvc is. Een product dat op de langere termijn meer ellende dan plezier oplevert. Hoewel wij ook pvc-vloeren aanbieden, ligt onze focus op parket. Onze naam zegt wat dat betreft genoeg. Negen van de tien klanten die bij ons binnenkomen voor een pvc-vloer, lopen uiteindelijk met een laminaatvloer of een houten vloer naar buiten.

Lees het volledige artikel in Parketblad nr 9

Tekst: Ralf Pijnenburg
Foto’s: Albers Parket en Schouten Parket

De plank misslaan met pvc
De plank misslaan met pvc