HANNOVER- Enige tijd terug kwam het bericht dat Domotex in zee gaat met jonge ontwerpers. Inmiddels hebben de zes zich verdiept in de materie vloeren en komen met statements over vloeren naar buiten. Interessant!
Hanne Willmann uit Duitsland: "Vloerendesign van tegenwoordig gaat vooral over imitatie. Waarom niet teruggrijpen op het verleden en genieten van wat er toen is gemaakt? Mijn opa kwam in 1953 naar Duitsland en begon een bedrijf in tapijt en parket, dat later werd voortgezet door zijn zonen. Zo kreeg ik oog voor het uitrollen van linoleum, het schuren en leggen van parket. Ik heb me laten inspireren door deze ambachtelijke werkzaamheden bij het experimenteren met kleuren, materialen en gereedschappen maar wel het verleden in mijn achterhoofd gehouden." Een soort future-retro vloer als resultaat? Hologram in visgraat of lussenpool?
Bilge Nur Saltik (Turkije/UK): "Er zijn zoveel verschillende materialen waar vloeren van kunnen worden gemaakt, maar ik zie bijna nooit combinaties in één vloer. Bovendien zijn bijna alle vloeren bedoeld voor permanent gebruik en worden ze verlijmd. Ik combineer nu hard en zacht in dezelfde vloer, eenvoudig te installeren en voor binnen en buiten." Klinkt veelbelovend!
Klaas Kuiken (Nederland): "Een vloer wordt bepaald door de ruimte en het gebruik daarvan. Ze zijn stille getuigen van alles wat we meemaken. Die verhalen wil ik laten terugkomen in een vloer. Hoe kijken we tegen een publieke ruimte aan? Meestal staat het er vol bordjes en verboden maar het zijn de bezoekers die de ruimte invullen, niet de symbolen. Ik ben op zoek naar unieke structuren die een ruimte en de gebruikers daarvan definiëren." Mmm, behoorlijk vaag. Een vertellende vloer?
Victoria Wilmotte (Frankrijk): "Ik wil een natuurlijk materiaal toepassen zoals het nog niet eerder is toegepast. Ik houd van natuursteen en marmer en wil dit toepassen als vloer op een nieuwe manier." Marmer parket? Een mix van eiken en leisteen? Het maakt nieuwsgierig.
Jane Briggs en Christy Cole (Schotland): "Kurt Schwitters (surrealistisch kunstenaar uit het begin van de 20e eeuw) is onze inspiratiebron. Hij maakte Merzbau tussen 1927 en 1937 in zijn studio in Hannover. Merz staat voor een collage-achtige manier van leven en zo werken wij als duo ook. Onze installatie wordt niet begrensd door muren. De vloeren bestaan uit collages. Merzbau was een vrije manier van indelen van een ruimte, Schwitters deelde zijn familiewoning ook zo in: dit deel voor wonen, dit deel voor kunst. Dat proberen wij ook te doen." Leentjebuur spelen bij een legendarische kunstenaar die te raar was voor de Dada beweging. Dat kan van alles worden.
Het maakt hoe dan ook zeer nieuwsgierig naar wat voor vloeren deze denkprocessen gaan opleveren, straks tijdens de Domotex. Gaat dat zien in januari!
Hanne Willmann uit Duitsland: "Vloerendesign van tegenwoordig gaat vooral over imitatie. Waarom niet teruggrijpen op het verleden en genieten van wat er toen is gemaakt? Mijn opa kwam in 1953 naar Duitsland en begon een bedrijf in tapijt en parket, dat later werd voortgezet door zijn zonen. Zo kreeg ik oog voor het uitrollen van linoleum, het schuren en leggen van parket. Ik heb me laten inspireren door deze ambachtelijke werkzaamheden bij het experimenteren met kleuren, materialen en gereedschappen maar wel het verleden in mijn achterhoofd gehouden." Een soort future-retro vloer als resultaat? Hologram in visgraat of lussenpool?
Bilge Nur Saltik (Turkije/UK): "Er zijn zoveel verschillende materialen waar vloeren van kunnen worden gemaakt, maar ik zie bijna nooit combinaties in één vloer. Bovendien zijn bijna alle vloeren bedoeld voor permanent gebruik en worden ze verlijmd. Ik combineer nu hard en zacht in dezelfde vloer, eenvoudig te installeren en voor binnen en buiten." Klinkt veelbelovend!
Klaas Kuiken (Nederland): "Een vloer wordt bepaald door de ruimte en het gebruik daarvan. Ze zijn stille getuigen van alles wat we meemaken. Die verhalen wil ik laten terugkomen in een vloer. Hoe kijken we tegen een publieke ruimte aan? Meestal staat het er vol bordjes en verboden maar het zijn de bezoekers die de ruimte invullen, niet de symbolen. Ik ben op zoek naar unieke structuren die een ruimte en de gebruikers daarvan definiëren." Mmm, behoorlijk vaag. Een vertellende vloer?
Victoria Wilmotte (Frankrijk): "Ik wil een natuurlijk materiaal toepassen zoals het nog niet eerder is toegepast. Ik houd van natuursteen en marmer en wil dit toepassen als vloer op een nieuwe manier." Marmer parket? Een mix van eiken en leisteen? Het maakt nieuwsgierig.
Jane Briggs en Christy Cole (Schotland): "Kurt Schwitters (surrealistisch kunstenaar uit het begin van de 20e eeuw) is onze inspiratiebron. Hij maakte Merzbau tussen 1927 en 1937 in zijn studio in Hannover. Merz staat voor een collage-achtige manier van leven en zo werken wij als duo ook. Onze installatie wordt niet begrensd door muren. De vloeren bestaan uit collages. Merzbau was een vrije manier van indelen van een ruimte, Schwitters deelde zijn familiewoning ook zo in: dit deel voor wonen, dit deel voor kunst. Dat proberen wij ook te doen." Leentjebuur spelen bij een legendarische kunstenaar die te raar was voor de Dada beweging. Dat kan van alles worden.
Het maakt hoe dan ook zeer nieuwsgierig naar wat voor vloeren deze denkprocessen gaan opleveren, straks tijdens de Domotex. Gaat dat zien in januari!