Domotex 2016: succesvol en innovatief

20-01-2016
Domotex 2016: succesvol en innovatief

Domotex 2016: succesvol en innovatief

HANNOVER- Deutsche Messe, beursorganisator van Domotex, meldt in haar slotbericht dat de afgelopen editie wederom goed bezocht is. Maar liefst 45.000 bezoekers uit 100 landen wisten de weg naar het beurscomplex in Hannover te vinden.

DOMOTEX 2016 sloot af met uitstekende resultaten volgens Deutsche Messe, als een van de best bezochte edities ooit. Met 1,441 exposanten uit 59 landen en 45,000 bezoekers uit meer dan 100 landen heeft DOMOTEX de leidende rol voor de vloerenindustrie, ook op het gebied van productvernieuwing, opnieuw waargemaakt.

“Hoe je het ook bekijkt – aantal exposanten, aantal bezoekers, internationale media, het percentage beslissers – exposanten en bezoekers bevestigen allemaal dat het een topbeurs was,” zo merkte Dr. Jochen Köckler, Deutsche Messe Manager voor DOMOTEX op tijdens de laatste dag van de beurs. “DOMOTEX heeft haar reputatie nadrukkelijk bevestigd en kent wereldwijd geen gelijke.”

Zelf durf ik wel een paar kanttekeningen te plaatsen bij deze cijfers. Hoewel op zaterdag en maandag het aantal bezoekers hoog lag, was het op de andere dagen redelijk stil. Exposanten bevestigden deze indruk. Dat de kwaliteit van het bezoek (dus: in staat om zelf te beslissen over een aankoop) hoog was klopt wel inderdaad, maar waar waren de Duitsers? Uitgerekend het thuisfront liet het massaal afweten. Of dit te wijten was aan het winterse weer of het wegblijven van grote namen (Haro, Parador, Tarkett, Bona, Thomsit, om er een paar te noemen) is niet duidelijk. De tapijthallen 3 en 4 (gevuld met grote stands met karpetten en kamerbreed uit Turkije, India en Iran) waren vaak vrijwel verlaten. Hallen 5,6 en 7 (laminaat,vinyl en vloertechniek) waren lekker vol met bezoekers, maar pas na 12 uur in de middag. Parkethallen 8 en 9 oogden te rustig voor een Domotex die zich beroept op vele bezoekers.

Wat betreft innovatie was er inderdaad (vooral bij tapijt, laminaat en vinyl) veel te zien maar zowel de Wood Summit als de Innovations opstellingen vielen tegen: statische presentaties die niet uitnodigden om de producten beter te leren kennen. Monsters op een paal plakken, tekstje er bij, klaar. Te gemakkelijk en zeker niet inspirerend. Gelukkig hadden de meeste standhouders zelf wel goede presentaties van hun vernieuwende producten op de beursstand staan. In het februarinummer van het Parketblad een uitgebreid (beeld)verslag van Domotex 2016.