Drones, bossen en potentiële klanten

19-11-2015
Drones, bossen en potentiële klanten

Drones, bossen en potentiële klanten

RIJSWIJK- Een interessant artikel in het oktobernummer van het blad Houtwereld: hoe drones ingezet kunnen worden bij het beheer van bossen. Het prikkelt de fantasie.

Het artikel voert verschillende argumenten aan waarom drones, bij ons toch vooral bekend als vaderdag cadeau of als strategische verkenner van het leger, een positieve bijdrage leveren aan de bosbouw. Drones kunnen worden ingezet als zaadverspreider, als camera tegen de illegale kap, als inventarisatie hulp voor het bepalen van het aantal boomsoorten en de hoeveelheid bomen per soort in een bos. Als gids voor blushelikopters of zelfs als vervanging van de blushelikopter.

Drones worden ook ingezet om de invloed van het klimaat op bebossing te meten: hoeveel bomen zijn er tussen tijdstip X en tijdstip Y verdwenen (en dan niet alleen door kap)? Zegt dit iets over de kwaliteit van de lucht en/of de bodem? Het Britse bedrijf BioCarbon Engineering stelt dat er jaarlijks 26 miljard bomen worden gekapt en dat er slechts 15 miljard worden aangeplant. Dus zouden er elk jaar wereldwijd 11 miljard bomen verdwijnen! De oplossing volgens de Britten:  kale of kaalgekapte vlakten zaadbombarderen met drones. Daar valt op termijn niet tegen op te kappen, zo hoopt men terecht.

Het deed mij denken aan een andere toepassing van drones met een camera aan boord. Bij mooi weer, wanneer deuren en ramen in huizen openstaan, zoemt de drone van de lokale parketspecialist boven de daken, als Karlsson Van Het Dak. Met de camera kan de detaillist zien bij wie er parket op de vloer ligt en checken of deze bewoner al in het klantenbestand staat. Of dat de vloer wel aan een opknapbeurt toe is. Ik geef toe, het neigt naar voyeurisme en het kan wettelijk gezien misschien net niet door de beugel, maar dan breng je het anders: vandaag vliegt de ParketDrone door de straat! Open uw ramen en deuren voor een goed en gratis onderhoudsadvies! Wuif naar de ParketDrone en hij landt bij u met een leuke aanbieding.

Zet het komende kerstcadeau in het nieuwe voorjaar in als een volwaardig marketinginstrument! Zaait en u zult oogsten!