RIJSWIJK- Eind april kwamen in Beieren de verenigde Europese laminaat fabrikanten (EPLF) bij elkaar. Na een serie van lezingen en discussies was het voor de fabrikanten en hun (decor)toeleveranciers duidelijk: de toekomst ligt in digitaal drukken van decoren.
Ondanks de relatief hoge kosten van digital printing vinden ook de decorproducenten dat de ontwerp mogelijkheden veel groter zijn dan bij het traditionele (foto)decor. Hierdoor kan men, met kleinere hoeveelheden, sneller inspelen op de veranderende smaak van consumenten. Foto decoren hebben deze flexibiliteit niet in huis. Digitaal printen bespaart ook op het aantal walsen en op het houden van voorraden: er kan immers op commissie a la minuut digitaal geprint worden. Het aantal beschikbare kleuren en de kleurintensiteit zijn bij digitaal drukken ook groter.
Het digitale formaat van een print bestand maakt het decentraliseren van het productieproces ook eenvoudiger dan werken met temperatuur- en vochtgevoelige melanine lagen en folies. Betekent dit het totale einde van gravure druk voor laminaat (en in het verlengde daarvan LVT)? Nee. Maar de nadruk leggen op digital printing betekent wel het openen van nieuwe mogelijkheden in het ontwerpen van decoren en het eenvoudig customizen van een vloer. Eenvoudig dezelfde decoren produceren die voorheen met gravure druk werden gemaakt moet dan ook niet het uitgangspunt zijn, aldus de EPLF.
De vereniging informeerde haar leden tijdens de bijeenkomst ook over andere onderwerpen, zoals zakendoen in Iran (nu de economische sancties zijn opgeheven) en het ontwikkelen van een machine die zwevend gelegde vloeren (plus het gebruikte kliksysteem en de ondervloer) kan testen. Wat de marktsituatie van laminaat betreft: zeer lichte groei in West Europa, iets meer groei in Oost Europa en Noord Amerika, stabilisatie in Azië en nog altijd een flinke daling in Zuid Amerika. Al met al is EPLF voorzitter Ludger Schindler is derhalve gematigd positief voor 2016.