EPLF: laminaat in 2016 nog altijd goed voor 476 miljoen m2

24-01-2017
EPLF: laminaat in 2016 nog altijd goed voor 476 miljoen m2

EPLF: laminaat in 2016 nog altijd goed voor 476 miljoen m2


BIELEFELD- In 2016 hebben de fabrikanten van de EPLF (de Europese federatie van laminaat producenten) een wereldwijde omzet van 476 miljoen m² laminaat vloeren uit Europese productie gemeld (2015: 452 miljoen m²). 


Dit betekent een stijging van 5,6 % ten opzichte van 2015.  De EPLF-'thuismarkt' West-Europa bleef in 2016 overwegend stabiel.  In Noord-Amerika en Azië kon in 2016 opnieuw een duidelijke groei met twee cijfers geregistreerd worden. In Oost-Europa kenden vooral de relatief grote markten zoals Rusland, Polen en Roemenië een indrukwekkende groei. In Zuid-Amerika bleef de verkoop van EPLF-laminaatvloeren in 2016 overwegend stabiel.

Duitsland blijft met 63 miljoen m² (2015: 66 miljoen m²) ondanks een daling van 3,6 % onmiskenbaar de belangrijkste individuele markt in Centraal-Europa. Frankrijk is in 2016 met 37 miljoen m² (vorig jaar 37 miljoen m²) stabiel gebleven en behoudt zijn tweede plaats in Europa.  In Groot-Brittannië zet de stijgende trend voor de EPLF-leden zich voort: in 2016 werd met 33 miljoen m² (vorig jaar 31 miljoen m²) een stijging van bijna 8 % opgetekend.  Hierdoor komt het land nu op de derde plaats voor Turkije, waar de EPLF-omzet in 2016 nogmaals sterk gedaald is.  Hier daalden de verkoopcijfers voor laminaat met ca. 15 % naar 26 miljoen m² (vorig jaar 31 miljoen m²).  Nederland behield met ruim 19,3 miljoen m² (vorig jaar 19,1 miljoen m²) zijn vijfde plaats.  Daarna komt Spanje met bijna 17 miljoen m² (vorig jaar 15 miljoen m²) en een stijging van 8,7 %.








In Oost-Europa werd in 2016 opnieuw duidelijk meer EPLF-laminaat verkocht dan in 2015: met 126 miljoen m² (vorig jaar 111 miljoen m²) bereikten de Europese fabrikanten van laminaat een stijging van 13,4 %.  Sinds 2015 weet de vereniging, dat ongeveer 20 miljoen m2 afkomstig van Russische productie om verschillende redenen niet in de statistieken opgenomen wordt.  In 2016 werd in Rusland door de EPLF-leden bijna 34 miljoen m² (vorig jaar 29 miljoen m²) gemeld waardoor een groeicijfer van 16,7 % gerealiseerd werd.  Polen noteerde in 2016 met bijna 31 miljoen m² (vorig jaar 28 miljoen m²) een stijging van 8,6 %.  Roemenië kende een gelijkaardige positieve ontwikkeling met 13,6 miljoen m² (vorig jaar 11,1 miljoen m²).  Daarna volgen Oekraïne met 6,2 miljoen m² (vorig jaar 4,7 miljoen m²) en Hongarije en Bulgarije met telkens 5 miljoen m².

In Noord-Amerika blijft het succesverhaal van de Europese laminaatvloeren nu al voor het vierde jaar op rij duren: in 2016 steeg het groeicijfer met 47 miljoen m² (vorig jaar 39 miljoen m²) nogmaals en werd er 22,6 % meer verkocht dan in 2015.  De VS tekenden in 2016 met 29 miljoen m² (vorig jaar 25 miljoen m²) een stijging van 18 % op, in Canada kon in 2016 met 18 miljoen m² (vorig jaar 14 miljoen m²) een stijging met 30 % gerealiseerd worden.

De situatie in Azië-Stille Oceaan ziet er ook goed uit: de EPLF-fabrikanten hebben in 2016 een totaalomzet van ongeveer 27 miljoen m² (vorig jaar 17 miljoen m²) gerealiseerd en zijn dus zo'n 54 % gestegen ten opzichte van 2015.  Hierbij moet in elk geval ook met statistische effecten rekening gehouden worden: door een uitbreiding van de EPLF-landenlijst zijn een aantal staten die vroeger onder 'overige landen' vielen sinds het registratiejaar 2016 geïdentificeerd en aan Azië toegewezen, bijvoorbeeld Kazachstan (met 2,8 miljoen m2) of Oezbekistan (met 0,8 miljoen m2), Azerbeidzjan en Kirgizië (met telkens 0,7 miljoen m2).  De grootste groei in Azië werd in 2016 op de Chinese markt inclusief Hongkong opgetekend: daar werd 8,6 miljoen m² verkocht (vorig jaar 5,6 miljoen m²) – een stijging van meer dan 53 % ten opzichte van 2015.  Israël realiseerde 2,4 miljoen m² (vorig jaar 2,5 miljoen m²), Saudi-Arabië 2,7 miljoen m² (vorig jaar 2,8 miljoen m²) en Taiwan bijna 1,6 miljoen m2 (vorig jaar 1,5 miljoen m²).

Latijns-Amerika bleef in 2016 met 17 miljoen m² (vorig jaar 17 miljoen m²) overwegend stabiel.  De verkoopcijfers op de grootste individuele markt Chili bedroegen 7,3 miljoen m² (vorig jaar 6,8 miljoen m²), een stijging met 7,5 %.  Mexico realiseerde 4,3 miljoen m² (vorig jaar 4,5 miljoen m²), Colombia noteerde 1,5 miljoen m2 (vorig jaar 2 miljoen m²) en Argentinië viel terug naar 1,4 miljoen m² (vorig jaar 1,8 miljoen m²).