GFA: LVT nog altijd winstgevend en trendy

20-11-2015
GFA: LVT nog altijd winstgevend en trendy

GFA: LVT nog altijd winstgevend en trendy

DORDRECHT- De Global Flooring Alliance (GFA), vereniging van parketimporteurs en distributeurs, gelooft nog steeds in de winstgevendheid en actualiteit van LVT.

LVT (Luxury Vinyl Tile) is nu een aantal jaren dominant aanwezig op de vloeren markt. In het begin werd het product gezien als de redder van de vloeren sector die in zwaar economisch weer zat. De marges op LVT zouden de parketspecialist helpen te overleven. Tegenwoordig telt het mee als een volwaardig product en de GFA voorziet alleen maar een nog grotere rol voor LVT op termijn.

Het succesverhaal van LVT, ook wel bekend als PVC vloeren of designvloeren, is er een van voortdurende jaarlijkse groei in vierkante meters en omzet, ten koste van met name het laminaat. Terwijl de laminaat industrie, volgens de GFA, wanhopig probeert om omzet vast te houden weet de LVT industrie zich jaar na jaar te onderscheiden met nieuwe dessins en toepassingen. Maar het succesverhaal heeft wel degelijk overeenkomsten met dat van laminaat destijds: snel uitgroeien tot de populairste vloersoort en bijna ten onder gaan aan het succes vanwege markterosie door een overproductie van goedkope en technisch inferieure producten die zeer breed verkrijgbaar zijn. De makers van LVT hebben geleerd van de laminaat fabrikanten: de rommel aan de onderkant van de markt niet negeren, maar juist een goed verhaal er tegenover zetten waarom een duurdere kwaliteit in alle opzichten een betere en milieutechnisch verantwoorde optie is.

In Duitsland is op dit moment een verschuiving gaande van laminaat naar LVT en traditioneel parket, zo beweert de GFA. De consument die op zoek is naar de uitstraling van hout kiest niet langer voor laminaat als een goedkoop alternatief, maar voor LVT, dat echt hout veel beter benadert, aldus de importeurs club. Vandaar dat de GFA denkt dat ook op de lange termijn LVT een troefkaart voor de woondetaillist zal blijven. De GFA is zich bewust van de grote verschillen in kwaliteit en prijs binnen de LVT markt, maar vertrouwt er op dat de producenten van hoogwaardig LVT niet in de valkuil trappen van de laminaat fabrikanten. GFA ziet voortgaande ontwikkelingen binnen LVT op het gebied van productontwikkeling en het bewust maken van consumenten van de gevaren van technisch inferieure producten. GFA voorzitter Carlo Cavinato (foto): "Bewustwording was een groot thema tijdens onze recente jaarlijkse bijeenkomst. Bewustwording op het gebied van duurzaamheid, gezondheid en milieu. De GFA neemt de verantwoordelijkheid en de nodige stappen om deze bewustwording nog meer te vergroten bij iedereen. Wij zijn niet alleen geïnteresseerd in het promoten van de handel, maar ook in het fysiek en geestelijk welbevinden van de mensen aan wie we producten verkopen."

De GFA, met een secretariaat in Dordrecht, werd 26 jaar geleden opgericht als de Euparal en heet sinds januari 2010 GFA om daarmee het globale karakter van de organisatie te benadrukken. Lidmaatschap staat open voor één parketimporteur/distributeur per land om zo binnenlandse conflicten te voorkomen. GFA komt twee keer per jaar bij elkaar, tijdens de Domotex in Hannover en op locatie bij een van de leden. Het doel van de club is om harde vloerbedekking in het algemeen te promoten en om informatie over producten, markten en techniek in de breedste zin van het woord uit te wisselen. De leden helpen elkaar ook met strategische aankopen en overnames. Op dit moment telt de vereniging 13 leden uit 13 landen: Torlys (Canada), AB Küpfer (Chili), Lincona (Estland), Trio Floor (Finland), Chetham Timber (Ierland), Egill Árnason (IJsland), Cavinato (Italië), Woodpecker (Nederland), Listor (Portugal), Polimpex (Rusland), Alpod (Slovenië), BoDeWo (Zwitzerland) and Hanna Home (Turkije).

De volgende bijeenkomst van de GFA is in januari, tijdens Domotex 2016 in Hannover.