INretail: positieve omzetverwachting

15-01-2016
INretail: positieve omzetverwachting

INretail: positieve omzetverwachting

ZEIST- Een gemiddelde omzet groei van zo’n 2% voor de mode, schoenen en sportbranche en zelfs 5% voor de woonretail luidt de forecast van INretail. De seinen lijken ruimschoots op groen te staan voor de woon- en fashion retail.

Tegelijk vraagt de toenemende dynamiek in de detailhandel om steeds meer aanpassings- èn incasseringsvermogen van alle stakeholders. De retail vereist een topsportmentaliteit: amateurs worden uit de markt gedrukt. Het consumentenvertrouwen steeg in 2015 ieder kwartaal opnieuw. Dat vertaalde zich onder meer door naar een aantrekkende huizenmarkt. Daarvan profiteerde de woonretail in 2015 al volop. Ook dit jaar zijn de verwachtingen positief. Dankzij de kabinetsmaatregelen stijgt het gemiddelde besteedbare inkomen voor alle werkenden. Dat is gunstig voor de retail.

Toch moet de branche ook alert zijn. Een aantal externe factoren heeft een gunstige invloed op de omzetverwachting. Maar tegelijk laat de transitie die zich momenteel inb de sector voltrekt, een spoor van leegstand achter in het winkellandschap. Om als sector aantrekkelijk te blijven voor de consument, moet een antwoord gevonden worden op deze ontwikkeling. Die uitdaging tackelen is kolossaal, omdat de omvang zo gigantisch is. Nu een aantal grote ketens een waterval aan lege winkelmeters dreigt te veroorzaken, lijkt een stroomversnelling in gang gezet. De sector kan onvoldoende tegenwicht bieden. Het is goed dat minister Kamp het initiatief nam voor de Retailagenda. De 19 actiepunten die die erin staan, gaan het verdienvermogen een boost geven. Maar dat is niet genoeg.

Er is overheidsingrijpen nodig om meer evenwicht in de markt te krijgen. Het is een pijnlijke maar noodzakelijke boodschap. Als de markt zelf de leegstand moet opruimen dan leidt dat tot vele jaren gapende gaten in het winkellandschap. En dat mag niet gebeuren. Een positieve omzetverwachting in 2016 is voor de retailsector non-food na mindere jaren een lonkend perspectief, maar tegelijk geldt waakzaamheid meer dan ooit, aldus Paul te Grotenhuis van INretail. Als liefhebber van aantrekkelijke winkels en winkelstraten vol levendigheid en afwisseling en als liefhebber van het woord ‘waakzaamheid’ sluit ik mij graag aan bij de bovenstaande boodschap vanuit Zeist.