INretail start campagne tegen te hoge OZB-aanslag

03-03-2014
INretail start campagne tegen te hoge OZB-aanslag

INretail start campagne tegen te hoge OZB-aanslag


ZEIST - INretail is een campagne gestart om de WOZ-waarden van winkelpanden aan de kaak te stellen. De branchevereniging vindt deze vaak veel te hoog. Met de actie Plet de WOZ roept INretail ondernemers op massaal bezwaar te maken tegen de berekening van de WOZ. “Dit is actueel omdat de OZB-aanslagen momenteel op de mat vallen. Deze zijn gebaseerd op de WOZ-waarde van een winkelpand. Vorig jaar deden aan onze campagne Plet de WOZ bijna 800 winkels mee. In 20 procent van de gevallen werd de WOZ door de gemeente gecorrigeerd”, aldus Jan Meerman.

 

‘Echt verleden tijd’

De voorzitter van INretail roept winkeleigenaren en -huurders op direct in actie te komen. “Dat kan heel makkelijk via www.inretail.nl/pletdewoz. Gemeenten denken nog steeds te makkelijk dat ondernemers als een melkkoe kunnen dienen, maar dat is echt verleden tijd. Veel ondernemers vechten voor hun toekomst. Dan komen lagere lokale lasten dankzij een reële, want lagere, WOZ-waarde heel goed uit.” Bij de WOZ-berekeningen gaan gemeenten volgens INretail van te veel aannames uit. “Het uiteindelijke gevolg is dat ondernemers veel hogere lokale belastingen betalen dan nodig is. Die situatie moet direct stoppen. Meedoen aan de campagne Plet de WOZ is een uitstekend instrument om deze situatie te veranderen!”, aldus Meerman.