JASTO (POLEN)- Hoe uitgebreid ik mijn Domotex verslag ook maak, ik zie altijd wel iets over het hoofd. Gelukkig sturen fabrikanten mij ook berichten na, zoals de Jeans collectie van het Poolse Baltic Wood.
Maar wie nu stonewashed blauwe vloerdelen met scheuren en ritsen verwacht...nee. De Jeans collectie heet zo omdat deze zich richt op jonge consumenten. Daarom koos Baltic Wood voor de kleuren beige, greige en grijs. Niet echt baanbrekend voor ons land, maar wel voor het buitenland. Dit is niet arrogant bedoeld, maar Nederland loopt wat betreft de smaak in parket vaak een beetje voor. Sterker nog, sommige buitenlandse fabrikanten proberen kleuren en formaten eerst uit in ons land. Slaat het aan, dan is de kans groot dat de thuismarkt ook positief zal reageren. Maar wat maakt deze Jeans collectie nu echt opmerkelijk? Het feit dat de Polen hebben gekozen voor uitvoeringen die zouden moeten aanspreken bij de man (lange, brede planken) en uitvoeringen voor dames (driestrook, dus optisch smaller dan de mannenversie, ook verkrijgbaar in korte vloerdelen). De naam Jeans is gekozen om het tijdloze karakter van de collectie aan te geven, aldus de fabrikant.
Het blijft interessant om te zien hoe diverse bedrijven uit diverse landen tegen het begrip marketing aankijken. Verder is het duidelijk dat Baltic Wood dit concept niet eerst in ons land heeft uitgeprobeerd. Zowel het idee van verschillende parketcollecties voor mannen en vrouwen (alsof het ondergoed of parfum is) als de driestrook zijn niet echt populair in ons land. En de laatste keer dat iemand iets probeerde aan te prijzen met de term Jeans was ook jaren geleden (scholieren agenda's?).