Klussen is uit de mode

10-08-2016
Klussen is uit de mode

Klussen is uit de mode


RIJSWIJK- Wie naar het assortiment van bouwmarkten als Praxis en Karwei kijkt wist het al: de moderne consument heeft een broertje dood aan klussen. Liever laten ze het door iemand anders doen. Dit beeld wordt bevestigd door een onderzoek van Werkspot.

Kant en klare interieurs via de bouwmarkt, geïnstalleerd door zzp'ers. Dat is wat steeds meer bouwmarkten aanbieden omdat hun klanten niet meer zelf willen zwoegen bij het leggen van een vloer of het ophangen van een gordijn. Uit een recent onderzoek van Werkspot blijkt dat een groot deel van de Nederlanders geen zin heeft in klussen in en om het huis.

Slechts zes procent kiest, bij het zoeken naar een nieuwe woning, voor een klushuis. Bijna een derde (29%) geeft de voorkeur aan een huis dat helemaal af is. De grootste groep vindt het niet erg als er enkele kleine klusjes gedaan moeten worden aan een nieuw huis (41%). Dit blijkt uit de Klusmonitor van Werkspot, het platform dat vakman en klus bij elkaar brengt.

Ook als Nederlanders niet gaan verhuizen, wordt er weinig zelf geklust. Bij 71 procent blijven er regelmatig klussen in en om het huis liggen, om diverse redenen. De meest voorkomende reden is gebrek aan tijd (19%). Daarnaast zegt 16 procent geen geld te hebben voor het opknappen van huis of tuin en 11 procent geeft aan niet over de juiste kennis en vaardigheden te beschikken. Tot slot ontbreekt het 9 procent van de Nederlanders aan zin om klussen uit te voeren. Wat zij met hun gereedschapskist doen staat op de foto.