Bijlard International (Zoetermeer) is in de wereld van lijmen en kitten een middelgrote speler, met een grote innovatiekracht en vernieuwingsdrang. ‘We hebben een eigen laboratorium, waar zo’n vier collega’s permanent aan de ontwikkeling van noviteiten werken. En daarnaast ook aan het verbeteren van al bestaande producten,’ vertelt Jos Tourné, marketingverantwoordelijke bij het bedrijf.
Bij Bijlard is al enige tijd een transitie gaande, waarbij producten op PU-basis worden vervangen door producten zonder isocyanaten. ‘Wij vinden dat er in het kader van duurzaamheid en gezondheid geen reden meer is om polyurethaanlijmen te blijven gebruiken,’ aldus Tourné. ‘Vanzelfsprekend moeten lijmen op MS-basis aan dezelfde kwaliteitseisen voldoen, zodat verwerkers geen nadelen ervaren als ze overstappen. We hebben zowel intern als extern uitgebreide tests gedaan om hiervan verzekerd te zijn; anders zouden we de producten niet op de markt brengen. Daarbij is naar voren gekomen dat onze nieuwe productlijnen op basis van MS polymeer feitelijk nóg beter zijn dan hun voorgangers. De lijmen zijn sterker en blijven bovendien elastisch, in tegenstelling tot lijmen op PU-basis die verharden.’
Lees ook: Nieuwe accountmanager bij Bijlard International
Strengere eisen
Voor de duidelijkheid: een aantal producten is nog altijd in twee varianten beschikbaar, op zowel PU- als MS-basis. ‘Niet iedereen wil namelijk meteen overstappen, gebruikers zijn in de loop der jaren ook gewend geraakt om te werken met een bepaald product. Maar duidelijk is wel, ook met voortdurende veranderingen in de wet- en regelgeving, dat er steeds strengere eisen aan producten gesteld worden als het om veiligheid voor mens en milieu gaat – en terecht. Bijlard zal als innovatief bedrijf blijven inspelen op actuele ontwikkelingen en de voortrekkersrol blijven voortzetten. Voordeel hierbij is dat we snel kunnen reageren omdat we korte lijntjes hebben en iedereen in het bedrijf enorm betrokken is.’
Tot slot is de buitendienst van Bijlard International met twee professionals uitgebreid. ‘Hierdoor zijn we nóg beter in staat om onze vaak heel trouwe klanten te helpen, niet alleen met producten maar zeker ook met advies. Onze mensen nemen veel technische kennis mee en dat wordt erg gewaardeerd in de markt,’ aldus Jos Tourné.
Wilt u een kijkje nemen in ons bedrijf? Scan de QR code en maak kennis met ons!
Tekst: Reinold Vugs
- Bekijk ook
- Bijlard.com