Lijstjes, lijstjes...

09-08-2017
Lijstjes, lijstjes...

Lijstjes, lijstjes...


RIJSWIJK - Naar het schijnt zijn online lezers gek op lijstjes. Ik heb er deze week al een paar geciteerd, dit is voorlopig de laatste (want ik houd eigenlijk niet van rangschikken: alles en iedereen heeft een eigen waarde). Egalisatie merken beoordeeld door Duitse groothandels!

Opnieuw gevonden in het onvolprezen Parkett Magazin. De top 6 leveranciers volgens een poll gehouden onder Duitse groothandels. Ranking The Stars, maar dan met egalisatie mortel en vochtschermen. De poll wordt jaarlijks gehouden, helaas niet bekend onder hoeveel groothandels. Ik citeer van de plaatsen 6 naar 1.

Op plaats zes staat Kiesel Bauchemie. De klanten van dit familiebedrijf roemen de korte lijnen in de communicatie, betrouwbaarheid en de persoonlijke omgang met elkaar. Maar volgens de deelnemers aan dit onderzoekje zou het bedrijf iets moeten verbeteren aan de prijs/kwaliteit verhouding van de producten en aan de logistiek.

Op vijf PCI Augsburg, sinds vorig jaar de eigenaar van Thomsit.Ze leveren het snelst en het meest betrouwbaar, hebben een competente buitendienst en zijn redelijk innovatief. Men is minder enthousiast over het feit dat PCI in Duitsland ook andere kanalen gebruikt voor de verkoop: rechtstreeks via winkels voor bouwmaterialen (lees: bouwmarkten), verfwinkels en vloerenzaken. Let wel, dit geldt niet voor het merk Thomsit, maar voor het merk PCI. De Duitse groothandels hopen dat de huidige relaties van Thomsit en de groothandels intact blijven. PCI heeft aangegeven dat dit zo is.

Op plaats vier staat Thomsit zelf. De innovaties bij dit merk, de kwaliteit van de producten, de binnendienst en de hulp bij het oplossen van klachten worden door de groothandels zeer gewaardeerd aan het merk in fuchsia en zwart.

Op de derde plaats vinden we Ardex. Met een omzet van 690 miljoen euro is dit bedrijf (dat ik ooit met dank aan Heditex bezocht) een van de groteren in de bouwchemie. Geprezen wordt de kwaliteit van de producten, de betrouwbaarheid van leveren, vernieuwing van de producten, de marketing en de toekomstperspectieven. Deze fabrikant wordt met het jaar populairder, aldus het onderzoek van BTH Heimtex (zusterblad Van Parkett Magazin).

Op de tweede plaats: Schönox. Sinds 2013 een onderdeel van de Zwitserse Sika Gruppe en sinds dit jaar zijn de Duitse Sika en Schönox geheel in elkaar opgegaan. Hierdoor is het klantenbestand voor de Duitse groothandels uitgebreid en ziet men zeer goede toekomstperspectieven met dit merk. Tegelijkertijd geeft men aan dat men hoopt dat Schönox niet wordt weggesaneerd ten faveure van Sika. Ik denk dat dit een typisch geval van Duits chauvinisme ten opzichte van hun Zuiderburen is.

B0ven aan prijkt Uzin, volgens de redactie van BTH Heimtex voor de zoveelste jaar op rij. De deelnemers roemen de focus van het merk op de Duitse markt, de grote investeringen in productvernieuwing en klantenservice en het familiebedrijf haalt de hoogste cijfers in innovatie, productkwaliteit, leversnelheid, marketing en merkkracht.

Bostik en Mapei halen deze top 6 niet vanwege te weinig stemmen, aldus het onderzoek. Dan is de vergelijking niet eerlijk, zegt men (lijkt me een goed punt). Bostik, onderdeel van het Franse concern Akrema en goed voor 2 miljard euro omzet per jaar, kreeg een goede beoordeling in marketing en logistiek. Mapei haalde punten met de binnendienst, de kwaliteit van de producten, innovatie en marketing. Zelf miste ik Forbo Eurocol en F. Ball in het overzicht, maar ook daarvoor geldt, vrees ik, het argument van Duits chauvinisme: deze top 6 is volledig Germaans. Op de foto overigens het hoofdkantoor van Uzin in Ulm.

Zou ik ook niet eens iets dergelijks in Nederland moeten doen? Onderzoekje onder groothandels over egalisaties? Nee. Onze markt is veel kleiner, groothandels werken vaak met één merk en zoveel groothandels als in Duitsland hebben we niet. Maar een tevredenheid onderzoek onder gebruikers van de verschillende merken egalisatie? Ook gericht op zaken als vernieuwing, kwaliteit, levering, service, prijs/kwaliteit... Hmmmm....daar zit wel iets in...