De totale omzet in vloerbedekking die door woondetaillisten wordt verkocht, is de afgelopen drie jaar met maar liefst 34 procent gedaald. Dit is een van de resultaten uit het zojuist verschenen Marketingrapport Vloerbedekking 2013 van Van Es Marketing Services. In de maanden februari en maart van dit jaar heeft dit onafhankelijke onderzoekbureau uitvoerig onderzoek gedaan naar vloerbedekking in Nederland. Het rapport bestaat uit twee delen: een detaillistenonderzoek onder woonzaken die vloerbedekking verkopen en een consumentenonderzoek over oriëntatie en aanschaf daarvan.
In het Marketingrapport Vloerbedekking 2013 wordt onderscheid gemaakt tussen:
1. Zachte vloerbedekking: textiele vloerbedekking (rol/tegels, karpetten);
2. Elastische/flexibele vloerbedekking: vinyl/pvc op rol/tegels, rubber, leder en linoleum;
3. Harde vloerbedekking: hout (massief/samengesteld/laminaat), kurk (vast/zwevend, tegels/stroken), natuursteen, keramische tegels, gegoten.
Aan het onderzoek hebben 230 detaillisten en 1.091 consumenten deelgenomen. Het onderzoeksrapport telt 84 pagina’s op A4-formaat in kleurendruk. Bij meerdere items worden de onderzoeksresultaten vergeleken met de voorgaande editie van het onderzoek in het jaar 2010. Meer informatie over het Marketingrapport Vloerbedekking 2013 vind je op www.marktdata.nl.
Tip: In de komende editie van Parketblad staat op twee pagina's een uitgebreid artikel over het Marketingrapport Vloerbedekking 2013. Houd je brievenbus daarom in de gaten! Ook alle abonnees van Vakblad voor de Woninginrichter krijgen het Parketblad van 31 mei toegestuurd. Hierin staat ook het verslag van Vakdagen Parket & Woninginrichter, met dit keer veel aandacht voor woninginrichting.