Marktbereik online vergroten

20-12-2017
Marktbereik online vergroten

Marktbereik online vergroten


Kun je online sneller een grotere markt bereiken dan via de winkel? Ja en nee, stelt Rabobank. Ja, want je hoeft niet in een groot en landelijk dekkend winkelnetwerk te investeren. Dat bespaart tijd en geld. Ook kun je met een slimme onlinestrategie met bijvoorbeeld merkambassadeurs op social media sneller en goedkoper merkbekendheid opbouwen dan via traditionele advertentiecampagnes.

Maar de medaille heeft ook een andere kant. Internet zorgt voor transparante prijzen, maximaal beschikbare producten en lage barrières voor iedereen. Daardoor kun je je lastiger onderscheiden. Iedereen kan in principe hetzelfde kunstje doen of het kunstje kopiëren met betere voorwaarden, zoals lagere prijzen. Om je tegen concurrentie te beschermen, heb je bijzondere producten, verticale integratie en innovatie nodig. Denk bij bijzondere producten aan een eigen ontwerp, merk of label. Met verticale integratie heb je controle over de keten door de productie in eigen hand te hebben of aan te sturen. Innovatie zorgt ervoor dat je de concurrentie een stap voor blijft. Dit kan bijvoorbeeld door nieuwe producten te ontwikkelen, maatwerk te bieden waardoor items uniek worden of door nieuwe producenten die zorgen voor een combinatie van meer producten, betere kwaliteit en lagere prijzen.

Naarmate je de voorwaarden bijzondere producten, verticale integratie en innovatie beter ingevuld hebt, groeit je marktbereik, aldus Rabobank. Daarmee benut je de voordelen van online­verkoop goed, terwijl je jezelf beschermt tegen de nadelen van transparantie en concurrentie. (Bron: Retailtrends. Beeld: Shutterstock.)