Mooie scores voor Vakblad voor de Woninginrichter en Parketblad

16-05-2013
Mooie scores voor Vakblad voor de Woninginrichter en Parketblad

Mooie scores voor Vakblad voor de Woninginrichter en Parketblad
Vakblad voor de Woninginrichter is het meest gelezen vaktijdschrift in de vloerbedekkings- en raambekledingsbranche. Dit blijkt uit de zojuist verschenen Marketingrapporten Vloerbedekking 2013 en Raambekleding 2013 van Van Es Marketing Services. In beide rapportages eindigt het blad op een pronte eerste plaats, wanneer naar het bereik van vakbladen wordt gekeken. Ook andere tijdschriften van Lakerveld Woonvakbladen scoren goed in beide onderzoeken.

Bij de vloerbedekkingverkopers staat Parketblad op nummer twee als meest gelezen vakblad. Niet vreemd, want in het onderzoek worden zowel de productgroepen harde als zachte vloerbedekking in kaart gebracht. Hierna volgen pas titels als Ons Huis, Floor Forum en Gaafgoed. Opvallend is dat ook het Lakerveldvakblad voor woondecoratie Home & Living goed scoort bij de vloerbedekkingverkopers. Vakblad Meubel, de wekelijks verschijnende nieuwstitel voor de hele interieurbranche, behoort net als Mobilia tot de acht meestgelezen vaktitels in de vloerbedekkingsretail.

 

Favoriet

Ook in de raambekledingsdetailhandel is Vakblad voor de Woninginrichter favoriet. Tweederde van alle verkopers van gordijnen, vitrages en zonwering geeft aan het vakblad te lezen. Met Vakblad voor de Woninginrichter op nummer één, behoren ook de Lakerveldtitels Vakblad Meubel en Home & Living - samen met titels als Ons Huis, Mobilia en Gaafgoed - tot de zes meest gelezen vakbladen in dit segment.

 

Belangrijk oriëntatiemedium

Sowieso geven de respondenten aan veelvuldig gebruik te maken van vakbladen als informatiebron. In het raambekledingsonderzoek geeft 74% van de detaillisten aan zich in vakbladen te oriënteren. Daarmee zijn vakbladen een belangrijker informatiebron dan bijvoorbeeld vakbeurzen (73%), internetsites van leveranciers (44%), e-nieuwsbrieven (36%) of social media (15%). Alleen het vertegenwoordigersbezoek scoort met 83% hoger.

Het vloerbedekkingsonderzoek laat grosso modo een zelfde beeld zien: 80% noemt vertegenwoordigersbezoek als informatiebron, 70% oriënteert zich in vakbladen en 68% op vakbeurzen. Net als in het raambekledingsonderzoek vallen daarna de percentages snel terug: internetsites van leveranciers scoren 32%, e-nieuwsbrieven 33% en social media slechts 15%.

 

Lakerveld Woonvakbladen

Vakblad voor de Woninginrichter is net als Parketblad een een uitgave van Uitgeverij Lakerveld in Rijswijk. De titel maakt deel uit van het cluster Lakerveld Woonvakbladen, waartoe ook bovengenoemde titels Vakweekblad Meubel en Home & Living behoren. Een vijfde uitgave, Vakblad Slapen, richt zich op de slapenbranche.

 

Over de marketingonderzoeken

Van Es Marketing Services in Almelo is een onafhankelijk onderzoeksbureau dat periodiek marktonderzoeken uitvoert in een groot aantal branches, waaronder bouwnijverheid, retail, beauty en wellness, medisch en sport, tuinbouw en woonbranche. Een overzicht van alle onderzoeksrapporten is te vinden op www.marktdata.nl.


 

Meer informatie

Over Vakblad voor de Woninginrichter: Barry Stok, accountmanager, T 070 - 336 46 78,
E [email protected]. Of: Jos Tourné, accountmanager Parketblad, T 070 - 336 46 76,
E [email protected]. I www.vakbladwi.nl.

Over de onderzoeksrapporten: Han van Es, directeur Van Es Marketing Services, Almelo,
T 0546 - 45 66 62, E [email protected], I www.marktdata.nl.