Online bestedingen in 2017 opnieuw gestegen

15-12-2017
Online bestedingen in 2017 opnieuw gestegen

Online bestedingen in 2017 opnieuw gestegen


In het derde kwartaal van 2017 hebben Nederlandse consumenten online € 5,0 miljard uitgegeven aan producten en diensten. Daarmee komen de online bestedingen in de eerste negen maanden van dit jaar op € 15,7 miljard uit. Dat is een stijging van 14% ten opzichte van dezelfde periode in 2016. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor die GfK uitvoert in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met PostNL.

Van de online bestedingen gaat 62% (€ 3,1 miljard) naar de online aankoop van producten en 38% (€ 1,9 miljard) naar de aankoop van diensten. De online productbestedingen zijn vergeleken met het derde kwartaal van 2016 met 17% gestegen, terwijl de diensten een groei van 10% laten zien. Bij de productaankopen stegen vooral de segmenten Health & Beauty (+57%), Food/Nearfood (+47%) en Home & Garden (+47%). De top 5 wordt aangevuld door Schoenen & Lifestyle (+36%) en Kleding (+29%).

In de eerste drie kwartalen van 2017 is in totaal € 15,7 miljard uitgegeven via internet. Met de feestdagen in het vooruitzicht worden de bestedingen in het vierde kwartaal geschat op € 7,0 miljard. Daarmee komt de totale online omzet in 2017 op € 22,7 miljard. Dit zou een stijging van 14% ten opzichte van 2016 betekenen. Het totale aantal online aankopen over 2017 komt naar verwachting uit op 201 miljoen (+17% ten opzichte van 2016). (Bron/Beeld: Thuiswinkel.org.)