Parador bestaat 40 jaar in 2017 en blikt vooruit

31-10-2016
Parador bestaat 40 jaar in 2017 en blikt vooruit

Parador bestaat 40 jaar in 2017 en blikt vooruit


COESFELD- De Duitse vloeren fabrikant Parador bestaat volgend jaar 40 jaar en vierde dit vorige week alvast met een persconferentie op het hoofdkwartier in Coesfeld. Maar ook de detaillist gaat meevieren, zo verklapte de fabrikant.

Parador ligt op koers richting stabiliteit en groei. Met deze omzichtige bewoordingen wil het bedrijf kenbaar maken dat er nog steeds geïnvesteerd wordt in nieuwe markten en producten en dat de fabrieken in Duitsland en Oostenrijk niet op de tocht staan of ingeruild gaan worden voor goedkopere productiefaciliteiten.

Investeerder NORD Holding wil zich richten op het verbeteren van de relatie met de retailer en de eindklant om zo de aanschaf van Parador vloeren te bevorderen en te vereenvoudigen. op het verbeteren van interne processen en op het ontwikkelen van nieuwe producten en markten. Aan het eind van dit jaar verwacht men in Coesfeld een omzet te hebben bereikt van 140 miljoen euro. Het bedrijf heeft 550 medewerkers, verspreid over twee vestigingen. De markt buiten Duitsland is goed voor de helft van de omzet. De nieuwe producten die dit jaar werden geïntroduceerd doen het goed, aldus de directie, met name de vinyl vloeren en de Eco Balance PUR. Laminaat en parket blijven stabiel.

"We gaan de komende jaren miljoenen investeren in onze fabrieken om in te kunnen spelen op de telkens veranderende vraag vanuit de markt. We moeten nog flexibeler worden en willen nog meer bij mensen onder ogen komen als een internationaal en kwalitatief hoogstaand merk", aldus Lubert Winnecken, Voorzitter van de Raad van Bestuur van Parador. Dirk Nowak, Product/Brand Director: "De strategie is om het aantal licentienemers en derde partijen waarvoor men produceert af te bouwen en het eigen Parador merk meer naar voren te laten komen." Daarnaast wil men investeren in het verder ontwikkelen van de combinatie online en offline verkoop via de dealers. Ook de productie zal verder worden geautomatiseerd. De medewerkers zullen worden opgeleid om met deze processen te kunnen werken.

Duurzaamheid is ook een thema voor het jarige Parador. Hendrik Voss, technisch directeur van Parador: "We hebben voor het EMAS certificaat gekozen om zo wereldwijd aan te tonen dat we duurzaam beleid voeren zeer serieus nemen.  EMAS vereist dat we constant bezig zijn met het verduurzamen van onze productie, logistiek en transport processen." In het kader van de komende verjaardag zal Parador aan retailers verschillende aanbiedingen doen en met de actie 40 years/40 projects zal men in heel Europa aandacht vestigen op het jubileum, zowel bij dealers als bij eindklanten. Advertenties, commercials, banners, de hele reutemeteut...

Ook komt er een Parador On Tour waarbij eindklanten nog meer met de vloeren van de fabrikant in aanraking kunnen komen. Letterlijk. Nowak: "Ons jubileum is niet gericht op terugblikken maar op vooruit kijken. Het nog meer versterken van de band met retailer en klant, het investeren in duurzaamheid; we grijpen deze verjaardag aan om ons bedrijf en het Parador merk nog steviger in de markt te positioneren." Hij geeft aan dat er al weer nieuwe producten worden ontwikkeld voor 2018, maar wat wil hij niet zeggen. Misschien toch die hologram vloer waar ik jaren geleden met Parador ontwerper Udo Tünte al over fantaseerde? Een druk op de knop en er verschijnt een nieuwe virtuele vloer. Nu zou dat dus een vloer met VR bril worden...Omdat Duitse bedrijven gek zijn op het publiceren van glimmende mannen in pakken ziet u op de foto hier onder van links naar rechts de heren Voss, Winnecken en Nowak. Boven ziet u de entree van de fabriek in Coesfeld.

Parador bestaat 40 jaar in 2017 en blikt vooruit