Van eenmanszaak naar zo’n tweehonderd medewerkers in 25 jaar. Dat is een prestatie van formaat. Lisa Klaassen, die samen met broer Peter van jongs af aan, in het bedrijf van vader Drees meewerkte, blijft er vrij nuchter onder. ‘We werken er hard voor, maar zonder onze medewerkers en vanzelfsprekend klanten en leveranciers hadden we deze mijlpaal nooit kunnen bereiken.’ Op InCoDa wordt de aftrap voor een feestjaar vol acties gegeven. ‘We hebben er zin in,’ zegt Lisa.
Drees Klaassen startte precies op zijn 45ste verjaardag, 14 oktober 1999, met een eigen bedrijf. ‘Onze vader had die droom al langer en vond dat het toen maar eens moest gebeuren. Peter en ik waren nog jong, we hadden geen idee dat hij door velen in de branche voor gek werd verklaard. Een groothandel beginnen in plinten die grátis bezorgd werden. En als je een aantal stuks besteld had, mocht je er ook gerust een paar terugsturen als je ze niet gebruikte. Dat was uniek in de handel, zo’n service bood niemand. De filosofie dat je het je klanten zo makkelijk mogelijk moet maken, is de afgelopen 25 jaar consequent volgehouden, tot op de dag van vandaag. En als het aan ons ligt, blijft dat nog heel lang zo,’ aldus Lisa.
Juiste keuzes
Voorbeelden van dat ‘makkelijk maken’ zijn onder meer de “plintenzoeker” waarmee klanten gemakkelijk de juiste plint bij een verkochte vloer kunnen vinden. Deze zoeker kwam er ook voor ondervloeren en nog dit jubileumjaar komt PPC met een “kitzoeker”. Een ander instrument om klanten te helpen is de inzet van het PPC Designteam, bijvoorbeeld als ze hun winkel willen verbouwen of aanpassen. En natuurlijk is er de bekende PPC Academy, waar regelmatig cursussen en trainingen worden gegeven om de vak- en productkennis van de vloerenspecialist en parketteur naar een hoger niveau te brengen. Tot slot past in dit rijtje ook het Experience Center, dat begin dit jaar heropend werd na een grondige make-over. Het is een uitnodigende en inspirerende showroom om de plug & play concepten van PPC te ontdekken.
Een ander element uit het DNA van PPC is creativiteit. ‘We luisteren goed naar wat onze klanten willen, en naar signalen uit de markt, maar blijven wel kritisch. Ook al zijn we binnen de branche een grote speler, we kunnen niet alles doen en leveren. Keuzes maken blijft belangrijk, net als de ontwikkeling van eigen lijnen en collecties.’
Lees ook: Nieuw bij PPC: complete sets voor PVC traprenovatie
PPC-familie
Vol trots hebben Lisa en Peter de afgelopen jaren Operationeel Directeur Danny Benschop en Commercieel Directeur Kevin Kroon toegevoegd aan het directieteam. ‘Beiden zijn 10 jaar geleden als stagiair bij ons begonnen en door de jaren heen hebben ze met hun grote betrokkenheid en ondernemende karakters steeds meer belangrijke taken op zich genomen. Ook al zijn Danny, Kevin – en al onze medewerkers – geen bloedverwanten, we beschouwen hen als leden van de grote PPC-familie.
Twee jaar geleden zijn wij de samenwerking aangegaan met NewPort Capital als investeerder. NewPort Capital als partner houdt ons scherp, ze hebben veel ervaring in verschillende branches en daarvan kunnen wij in onze bedrijfsvoering profiteren. Vaak lopen bedrijven tegen vergelijkbare problemen aan, ook al verschillen hun activiteiten.
In de samenwerking met NewPort vinden wij en NewPort het belangrijk dat PPC zijn eigen koest blijft varen met het karakter van een familiebedrijf. Een bedrijf waar samenwerkingen tussen collega’s, klanten en leveranciers elkaar versterken, kritisch blijven en naar een hoger niveau tillen,’ vertelt Lisa.
Tijdens InCoDa presenteert PPC vol inspiratie de nieuwste trends op het gebied van vloeren, traprenovatie en randafwerking in een prachtige stand. Hier wordt ook het jubileumjaar feestelijk afgetrapt.
‘We gaan bezoekers verrassen met een cadeau en samen met onze leveranciers hebben we een jubileumloterij met fantastische prijzen. Gedurende het gehele feestjaar volgen maandacties en andere activiteiten. Ik zie de voorbije 25 jaar als een speciale en bijzondere reis die we hebben gemaakt. We zijn, net als een boom, klein begonnen en steeds verder gegroeid. De PPC-stam is dikker geworden, de kroon voller. Een groei die we niet zonder goede medewerkers en trouwe klanten en leveranciers hadden kunnen maken. Daarvoor zijn we dankbaar en het geeft ons de kracht en gedrevenheid om op de ingeslagen weg verder te gaan,’ besluit Lisa Klaassen.
Tekst: Reinold Vugs