Rabobank: retail moet veel meer vernieuwen

07-12-2016
Rabobank: retail moet veel meer vernieuwen

Rabobank: retail moet veel meer vernieuwen


UTRECHT- In een recent gepubliceerd rapport laat de Rabobank weten dat de toekomst van de Nederlandse retail meer dan ooit afhangt van vernieuwende concepten en samenwerking. Dit geldt zowel voor grote ketens als voor het MKB. Wijze woorden.

De kernpunten van het rapport kunnen als volgt worden samengevat:

  • De aanpassing van de Nederlandse retail sector aan de fundamentele veranderingen in het retail landschap – gedreven door drie structurele trends: People, Economy, Technology – gaat moeizaam

  • Veel vernieuwing is tot nu toe voornamelijk uit het buitenland gekomen. Als er niets gebeurt, zal dit doorzetten en verliest de sector initiatief en momentum. Belangrijk is dat de sector weer meer het voortouw gaat nemen

  • Veel retailers zien de noodzaak tot innovatie en willen ook wel. Zij worden echter geconfronteerd met strategische dilemma’s. Om dit te doorbreken is een heroverweging van de strategie nodig waarbij samenwerking en Fusies en Overnames (M&A) belangrijke opties zijn.


 

Bijgaand een link naar het volledige rapport: Meer innovatie gevraagd! Het lezen meer dan waard. De boodschap dat retailers, zeker de onafhankelijke en kleine partijen, veel meer met elkaar moeten samenwerken om de watervlugge consument te kunnen vangen kan niet vaak genoeg herhaald worden…