RIJSWIJK – De op 1 maart jl. in Nederland ingevoerde tijdelijke BTW-verlaging van 21 naar 6 procent voor renovatie en herstel van woningen ouder dan twee jaar, is voor een substantieel deel van de Nederlandse consumenten een stimulans werkzaamheden te laten uitvoeren, die onder deze maatregel vallen. Verder is ook bijna twee op de drie huishoudens bekend met deze maatregel.
Dit blijkt uit onderzoek van USP Marketing Consultancy onder consumenten in opdracht van een collectief van brancheorganisaties, bestaande uit Aannemersfederatie Nederland, Bouwend Nederland, GBO, Hibin, OnderhoudNL-NOA, UNETO-VNI en VHG. Het onderzoek is in de eerste twee weken van mei gehouden. De resultaten werden 17 mei door Henri Busker gepresenteerd op de website. De uitkomst van het onderzoek door USP staat haaks op het bericht in Cobouw van 10 mei jl. Hierin staat dat de tijdelijke BTW-verlaging ‘totaal niet aanslaat’.
Tot 1 maart 2014
Het verlaagde BTW-tarief geldt tot 1 maart 2014. Het 6-procenttarief is van toepassing op alle renovatie- en herstelwerkzaamheden in en aan woningen, maar geldt uitsluitend voor arbeidskosten en níet voor de gebruikte materialen. Het aanbrengen, vernieuwen en onderhouden van vloeren die in bouwkundig opzicht onderdeel (gaan) uitmaken van de woning, valt ook onder het 6-procenttarief. Hieronder worden vloeren begrepen, die zodanig zijn aangebracht dat verwijdering daarvan schade toebrengt aan de vloer als geheel. Zoals betonnen gietvloeren, plavuizen, tegels, terrazzo, kunststofvloeren en sommige parketvloeren.
Voor meer informatie: www.rijksoverheid.nl/ministeries/fin/nieuws/2013/02/28/tijdelijke-btw-verlaging-op-renovatie-herstel-en-tuinonderhoud-woningen.html.