Woontrends en netwerken op Interiors United

23-08-2012
Woontrends en netwerken op Interiors United

Woontrends en netwerken op Interiors United


NIEUWEGEIN – Van zondag 9 tot en met woensdag 12 september vindt in het Home Trade Center Interiors United plaats. Dit nieuwe evenement van HTC en het Nederlands Interieur Instituut vervangt dit najaar de beurzen Home & Interior (HTC) en Woonmodecity (NII).

 

Hoewel het nieuwe vakevenement (www.interiorsunited.nl) zich met zijn ruim 180 exposanten in de eerste plaats presenteert als dé ontmoetingsplek voor de wonen- en slapenbranche, is Interiors United ook voor parketwinkeliers interessant. Vooral om een brede en actuele blik op de woonbranche te krijgen en te netwerken. Door de economische recessie is dit meer dan ooit nodig. Bovendien denken veel consumenten bij de inrichting van hun huis in totaalconcepten én zijn ze trendgevoelig.

 

Expert in actiemarketing

Interiors United is gebaseerd op drie pijlers: Noviteiten, Kennis en Inspiratie. “Naast de nieuwste collecties van exposanten en onze Must SEES-noviteitenroute wordt het kennisdeel ingevuld door de Interiors United Academy, met power speakers en diverse workshops. Ook wordt de Home Style Guide gepresenteerd, met daarin de allernieuwste woonmodetrends.

“Onze exposanten presenteren hun noviteiten op een breed opgezet platform. Als bezoeker krijg je behalve productpresentaties en een inspirerend activiteitenprogramma ook instrumenten aangereikt, die je direct kunt toepassen in jouw dagelijkse werk. Hierdoor is Interiors United meer dan een reguliere beurs waar producten worden aangeboden”, aldus HTC-directeur Anne-Marie Burger en haar collega Astrid van Leeuwen van het NII.

Een goed voorbeeld van de op praktische tips gerichte aanpak is het Expert Café. Daar gaan maandag 10 en dinsdag 11 september diverse experts aan tafel met één of meerdere ondernemers. In discussie of om adviezen te geven. Zo is René Hendriks expert op het gebied van actiemarketing. “Ik kan mij heel goed inleven in de zelfstandig ondernemer met zijn kleine budget.”

 

Woon Inspiratie Tour

Tijdens Interiors United wordt de nieuwe woonmode vertaald door Perscentrum Wonen. Dit visualiseert deze op diverse manieren op het Woon Inspiratie Plein en de Inspiratievlonders door het hele gebouw. Op de gratis Woon Inspiratie Tour (www.wooninspiratietour.nl) voor ondernemers en hun medewerkers worden verschillende presentaties, workshops en lezingen gehouden op het gebied van woontrends en marketing. De Tour is een activiteit van de commissie Wonen van het HBD, en wordt mogelijk gemaakt door CBW-MITEX, Perscentrum Wonen, Woonwerk, CNV Dienstenbond en FNV Bondgenoten. Maandagavond 10 september vindt in Nieuwegein de aftrap plaats. Omdat de consument een centrale rol heeft in het nieuwe winkelen, is er 9 september een consumentendag.

 

Lakerveld Woonvakbladen Awards

Net als vorig jaar worden in Nieuwegein de Lakerveld Woonvakbladen Awards uitgereikt. Voor alle vijf de titels zijn vijf bedrijven genomineerd. De selectie van de genomineerden is gedaan door kenners van de diverse woonbranches en een onafhankelijk comité. Wil je weten wie voor Parketblad is genomineerd? Surf dan morgen opnieuw naar deze website! Maar uiteindelijk is het de stem van de Nederlandse woondetaillist die de winnaars bepaalt. Hiervoor werkt Lakerveld Woonvakbladen samen met het onafhankelijke onderzoeksbureau Van Es Marketing Services (www.marktdata.nl). Woensdagmiddag 12 september wordt de grote winnaar bekendgemaakt.

 

Vloerbedekkingen

Ook vloerenaanbieders maken tijdens Interiors United deel uit van het exposantenaanbod. “Zo zijn Finsa , IWI Products by Bert de Rooij en Desso als onze showroomhouders present”, vertelt sales manager Jan Hogenkamp van het HTC. Daarnaast is Stichting Promotie en Informatie Tapijt aanwezig met een presentatie en zullen diverse leveranciers van zachte vloerbedekkingen een compleet nieuwe vloer verzorgen in het atrium om hiermee hun producten te tonen.

Hogenkamp: “Wij merken dat met name de zachte-vloerenleveranciers zich willen profileren. De afgelopen maanden toonden de parket- en laminaatleveranciers zich zeer behoudend. Zij ondervinden hinder van de huidige marktomstandigheden. Hierdoor willen wij nu tijdens Interiors United nog niet spreken van een Vloerencollectief in het Home Trade Center.” De start hiervan was gepland voor september. Of er genoeg draagvlak is om de op 5 november in het HTC geplande tweede editie van de Marketday XL: “thuis in vloeren” te laten doorgaan, wordt nog onderzocht. Kijk voor de meest actuele informatie op www.hometradecenter.nl.