Zilveren feestje WOCA Nederland

06-07-2023
Zilveren feestje WOCA Nederland

Er is de start van het importbedrijf 25 jaar geleden. Maar er is ook een andere, eerdere markante datum en wel in 1994. Dan bezoekt Henk Laverman, directeur-eigenaar van WOCA Nederland, met een compagnon, het bedrijf - toen nog onder de naam TRIP TRAP - in Denemarken. ‘Mijn mond viel open. Hout met natuurlijke kenmerken, een frisse uitstraling en in allerlei kleurnuances. Niet “dichtgesmeerd” met was of lak, maar van binnenuit beschermd met olie en zeep. En die heerlijke geur…’

Zilveren feestje WOCA Nederland

Een afwerkings- en beschermingssysteem voor hout dat van binnenuit werkt; dat was de ontdekking. ‘We gebruiken de slogan: “WOCA laat hout mooi oud worden”. En dat is precies wat we toen zagen, dat je door behandeling met olie en zeep hout versterkt en feitelijk laat zoals het is. Hoe vaker je dit doet, hoe effectiever de bescherming wordt. Na verloop van jaren wordt het hout droger en harder, je hebt decennialang plezier van je vloer met maar een klein beetje onderhoud,’ aldus Laverman. ‘Kaalschuren is niet nodig, je kunt als consument zélf prima je vloer onderhouden. Dat opende onze ogen indertijd, want zo’n systeem kenden we nog niet in Nederland.’

Het vaste team van WOCA Nederland
Het vaste team van WOCA Nederland

Gouden Gids

Nu is zowat elk adres in slechts een paar muisklikken op te zoeken, destijds was de Gouden Gids hét zakelijk adresboek van Nederland. ‘Ik kan me nog herinneren dat ik in een slaapkamer op een gehuurde computer álle parketzaken heb geselecteerd en ingevoerd voor een mailing. Dat waren een stuk of 1200 adressen. Die bedrijven hebben we toen een stukje gezeept hout gestuurd, uniek want niemand had gezeepte vloeren. Op dat stukje hadden we een gulden vastgelijmd, er zat een boekenkaft om het geheel; een soort cadeautje dus. Nou, dat leverde heel veel respons op, vaak met de vraag hoe ze die gulden er toch af moesten krijgen. Maar de gezeepte vloeren waar het om ging stonden wel wat te ver af van hoe men destijds dacht over hoe je vloeren moest behandelen.’

Zilveren feestje WOCA Nederland

Ik moét olie

‘In 1996, als ik het goed heb, zijn we op de eerste parketbeurs in Utrecht gaan staan. Blijkbaar was dat het goede moment, want we kregen er in één klap honderd nieuwe klanten bij. Het explodeerde ineens. Er was zelfs iemand die roepend “Ik moét olie hebben” de stand op liep. Hij had een project en wilde de vloeren per se met olie afwerken. De grootste uitdaging voor ons is lange tijd geweest om mensen ervan te overtuigen dat je houten vloeren met water kon behandelen. Water en hout waren vijanden van elkaar, zo werd algemeen aangenomen. Wij zeiden het tegenovergestelde: je moet de vloer juist met zeep onderhouden. Die wordt daar beter en sterker van,’ vertelt Henk Laverman. ‘Dat ongeloof is er niet meer, we hebben intussen ruimschoots bewezen dat ons olie-zeepsysteem prima werkt. Sterker nog: veel vloeren die niet met onze olie behandeld zijn, worden gereinigd en beschermd met onze zeep. Ander voordeel: als je een vloer met een dunne toplaag hebt, wil je niet of zo weinig mogelijk schuren. Dat kan als je de vloer afwerkt en onderhoudt met ons systeem.’

‘Als het gaat om de ontwikkeling van oliën, hebben we altijd gezegd: we moeten een olie hebben die vanaf dag één goed is. Je moet niet hoeven dweilen met zeep om de bescherming uiteindelijk goed te krijgen. Dat product hebben we: de Diamond Oil Active. Een olie in 1 laag, oplosmiddelvrij, een schoon product dat beschermt en van zichzelf waterafstotend is. Daar valt nog maar weinig aan te verbeteren. De laatste jaren zie je weer meer een beweging naar het afdichten van hout met 2-componentenproducten, hardwaxen en lakken. Onze olie is wat uithardingssnelheid betreft te vergelijken met een 2K, het is een schoon product, je werkt ermee, doet het deksel op de pot en gebruikt het restant voor een volgende klus.’

Afname vakmensen

Henk Laverman heeft een goed en prettig team mensen om zich heen. ‘We doen het goed en zeker in de periode van Corona zijn we erin geslaagd om ons merk sterker onder de aandacht van consumenten te brengen. We gaan als branche hoe dan ook te maken krijgen met een afname van het aantal vakmensen. Met goede instructies, ook via videofilmpjes, willen we laten zien hoe consumenten zélf hun vloer kunnen onderhouden. We verkopen niet rechtstreeks aan hen, dat doen we via dealers, maar we willen de eindklant wél blijven informeren over onze producten en wat ze ermee kunnen,’ aldus Laverman tot besluit.

Tekst: Reinold Vugs